Isnin, 7 Mei 2018

KELAPA SAWIT


4.2 Menganalisa kepelbagaian sebatian karbon
  • menyenaraikan kegunaan minyak kelapa sawit, 
  • menyenaraikan bahan berkhasiat yang terdapat dalam minyak kelapa sawit, 
  • memerihalkan aktiviti penyelidikan dan pembangunan tempatan ke atas kelapa sawit, 
  • mencadangkan potensi kegunaan kelapa sawit.

Kelapa sawit

Link

Sejarah

Sawit atau kelapa sawit (Elaeis guineensis) berasal dari Afrika Barat. Industri sawit Malaysia dan Indonesia bermula apabila empat anak benih dari Afrika ditanam di Taman Botani Bogor, Indonesia pada 1848. Benihnya dari Bogor ini kemudiannya ditanam di tepi-tepi jalan sebagai tanaman hiasan di Deli, Sumatera pada 1870-an dan di Rantau Panjang, Kuala Selangor pada 1911-1912. Di Taman Botani Bogor terletak di Bogor di Indonesia terdapat pohon kelapa sawit tertua di Asia Tenggara yang berasal dari Afrika. Dibina pada 1817, seluas 87 hektar hasil usaha Prof. Dr. Reinwadt, ahli botani Belanda. Terdapat 20,000 tanaman yang tergolong dalam 6,000 spesies.

Perladangan kelapa sawit di Malaysia


Industri sawit Malaysia bermula pada 1917 apabila Ladang Tenmaran di Kuala Selangorditanam dengan benih dura Deli dari Rantau Panjang. Apabila pewarisan bentuk buah difahami, penanaman komersil beralih daripada bahan dura kepada kacukan dura x pisifera (D x P). Kacukan D x P menghasilkan buah tenera. Penanaman ladang menggunakan bahan D x P berlaku secara mendadak pada awal 1960-an apabila Felda membuka tanah rancangan secara besar-besaran.

Struktur Buah Sawit


Buah kelapa sawit terdiri dari 4 bahagian penting yang diantaranya adalah:

A. Buah: Minyak untuk produk makanan dan bukan makanan, baja, bahan api, papan gentian

  • a. Eksoskarp, bagian kulit buah berwarna kemerahan dan licin.
  • b. Mesoskarp, serabut buah yang mengandung banyak minyak.
  • c. Endoskarp, cangkang pelindung isi rung.
  • d. Isi Rung (kernel), adalah biji yang merupakan bagian dalam perbanyakan generatif tanaman.
1_BM
B. Batang: Perabot, dikitar semula sebagai bahan organik
C. Pelepah: Bahan makanan binatang, papan gentian, dikitar semula sebagai bahan organik.


Khasiat Minyak Sawit

Minyak sawit yang diekstrak daripada buah Elaeis guineensis adalah antara sumber asli vitamin E yang banyak, dengan komposisi kira-kira 30 peratus tokoferol dan selebihnya adalah tokotrienol. Minyak sawit memiliki kandungan tokotrienol yang tertinggi di kalangan tumbuh-tumbuhan selain minyak bran beras. Minyak sawit mentah boleh mengandungi tokotrienol setinggi 550mg/kg.

Tokotrienol adalah antioksidan yang lebih unggul berbanding tokoferol.Tokotrienol juga membantu merendahkan kolesterol. Ia dapat menembusi ke dalam tisu lapisan lemak tepu dengan lebih berkesan. Ini bermakna ia boleh melekat pada bahagian dalam membran sel dan melakukan aktiviti antioksidannya. Kajian juga melaporkan bahawa tokotrienol adalah antioksidan yang 40 hingga 60 kali lebih kuat daripada tokoferol.

Diantara kebaikan- kebaikan minyak sawit seperti berikut:-
  • Kesan perlindungan kardio
  • Kesihatan kulit
  • Ciri antikanser
  • Pelindung saraf semula jadi
  • Meningkatkan sistem Imunisasi
  • Mengelakkan penyakit rabun malam



Kegunaan Minyak Sawit

Tahukah anda, minyak sawit boleh didapati di sekeliling anda sekarang?
Ia wujud di dalam makanan seperti kek dan aiskrim.
Ia merupakan komponen penting di dalam sabun mandi dan syampu rambut.
Ia digunakan untuk membuat produk kosmetik.


Ia digunakan untuk memasak makanan yang enak.


Ia juga boleh didapati dalam dakwat dan cat.

Produk Makanan

Produk Makanan Food Products Minyak masak daripada sawit tidak meninggalkan rasa tidak menyenangkan pada masakan. Ia juga tidak melekat pada kuali atau periuk. 
Cooking oil made from palm oil does not leave any unpleasant taste in food. It also does not leave sticky residue on your pots and pans. 


Minyak sapi berasaskan minyak sawit menjadikan roti canai dan murtabak lebih lazat dan jauh lebih berkhasiat berbanding minyak sapi yang diperbuat daripada susu lembu.
Oil palm based vegetable ghee enhances the taste of your roti canai and murtabak. This ghee is more nutritious than ghee made from cow’s milk. 


Lemak gorengan industri daripada minyak sawit merupakan pilihan utama industri kerana ia stabil pada suhu tinggi. Minyak ini tahan lama dan boleh digunakan berulang kali. Ini memberi penjimatan kos kepada industri.
Industrial frying oil made from palm oil is the popular choice because it is stable at high temperatures. This stability enables a longer shelf life and high reusability. This allows the industry to keep its cost low
Marjerin daripada minyak sawit adalah yang terbaik kerana tidak perlu melalui proses penghidrogenan, yang menghasilkan lemak trans.
Margarine made from palm oil is the best margarine because it does not need to undergo the hydrogenation process which produces trans fat.


Lelemak dan adunan lelemak daripada minyak sawit sering digunakan dalam pembuatan kek kerana ia tidak mudah cair. Ia juga memberi rasa berkrim pada aiskrim dan coklat.
Fats and fat blends made from palm oil are used to make cakes since it does not melt easily. It also gives the creamy taste in ice creams and chocolates

Produk Bukan Makanan
Saya juga boleh didapati di dalam produk bukan makanan. Saya dan sepupu saya, Sirung digunakan untuk membuat pelbagai produk berasaskan oleokimia seperti: I am also used in many non-food products. My cousin, Sirung and I, are used to make olechemical-based products such as:
Produk Penjagaan Peribadi dan Kosmetik
Produk Penjagaan Peribadi dan Kosmetik. Personal Care Products and Cosmetics gincu bibir, sabun, syampu, perapi rambut, ubat gigi, deodoran lipstick, soap, shampoo, hair conditioner, toothpaste, deodoran
Produk Pembersih Rumah
Produk Pembersih Rumah 14 Household Cleaning Products sabun pencuci pakaian, pelembut fabrik, bahan pencuci rumah laundry detergents, fabric softeners, household detergents
    Produk Perindustrian
    Produk Perindustrian, Industrial Products dakwat pencetak, cat, racun serangga printing ink, paints, pesticides

    SAYA MESRA ALAM SEKITAR I AM ENVIRONMENTAL FRIENDLY

    Penanaman pokok sawit yang pesat membantu pertumbuhan ekonomi negara. Ladangladang sawit ini diusahakan mengikut prosedur pertanian lestari bagi mengurangkan pencemaran terhadap alam sekitar. Usaha untuk mengurangkan gangguan terhadap alam sekitar sentiasa dijalankan. 
    Palm oil plantations are contributing immensely to the country’s economic growth. These palm oil plantations are managed under sustainable agricultural practices to reduce the harmful effects on the environment. The efforts to lesson the environmental effects are ongoing. 

    Dianggarkan 16% tanah di Malaysia digunakan untuk menanam pokok sawit. An estimated 16% of Malaysian land is used for the cultivation of palm oil plantations

    Tahukah kawan-kawan, keluarga saya amatlah produktif. Kami berupaya mengeluarkan hasil yang tinggi, iaitu 10 kali ganda lebih minyak bagi setiap hektar tanah, berbanding tanaman minyak sayuran yang lain. 
    Did you know? My family members are productive. We are able to produce 10 times more oil per hectare of land, compared to other oil producers. 

    Penyelidikan dan pembangunan sentiasa dijalankan supaya hasil pengeluaran pokok sawit boleh dipertingkatkan lagi. Sekarang, satu hektar tanaman sawit boleh menghasilkan 3 hingga 4 tan tandan buah sawit. Misi penyelidikan adalah untuk menghasilkan 6 tan buah sawit setiap hektar menjelang tahun 2020!
    Research and development continue in the hope that palm oil production can be further increased, so that the produce of 3 to 4 tonnes of palm oil fruit per hectare per year can be increased to 6 tonnes by the year 2020!

    Apabila ahli keluarga S. Awit sudah tua, mereka akan ditebang dan batang pokok akan dipotong-potong sebelum dibiarkan mereput. Penguraian batang pokok akan mengembalikan bahan organik kepada tanah dan melengkapkan kitar nutrien. Selain itu, batang-batang ini juga boleh dijadikan perabot. 
    When the members of my family grow old, they will be cut down and their trunks will be cut up and left to decompose. Decomposition will restore organic matter to the soil and complete the soil nutrient cycles. These trunks can also be made into furniture. 

    Amalan Pertanian Baik (APB) sentiasa dilaksanakan di Malaysia. Hal ini menjadikan industri minyak sawit tempatan berjaya mencapai standard kecemerlangan yang tinggi berbanding negara lain. 
    Good Agricultural Practices (GAP) are always implemented in Malaysia, making the local palm oil industry a standard of excellence for other agricultural countries

    PROSES PERMULAAN PENANAMAN KELAPA SAWIT

    Pokok sawit hidup dengan subur di Malaysia yang bercuaca panas dan lembap sepanjang tahun. Walau bagaimanapun, ia memerlukan penjagaan yang rapi untuk membesar dengan sempurna dan mengeluarkan hasil yang banyak.
    Untuk menghasilkan minyak sawit yang berkualiti, langkah- langkah berikut perlu diambil.
    Hanya benih sawit yang terbaik sahaja dipilih untuk disemai. 

    Benih sawit yang disemai akan dipindahkan ke dalam polibeg di tapak semaian selama 12 hingga 15 bulan.
    Anak-anak pokok sawit yang sihat dan sempurna sahaja akan dipindahkan ke ladang.

    Langkah berjaga-jaga sentiasa diambil untuk mencegah serangan serangga perosak dan penyakit ke atas pokok- pokok sawit di ladang.

    Pokok sawit mula berbuah 30 bulan selepas dipindahkan ke ladang. Pokok-pokok ini terus berbuah selama 20 hingga 30 tahun, sebelum digantikan dengan pokok-pokok yang baru.

    PEMPROSESAN BUAH KELAPA SAWIT

    Buah Tandan Segar (BTS)
    Hanya buah yang telah masak sahaja yang potong. Ini kerana hanya buah yg masak mempunyai kadar perahan yang tinggi.

    BTS dibawa ke kilang sawit.
    Btb akan dibawa ke kilang pada hari yang sama dgn hari btb di tuai dari pokok. Ini kerana Btb akan menjadi berasid jika tidak diproses dgn segera, ini akan mengurangkan kualiti minyak sawit.

    PENGREADAN
    Buah sawit akan digredkan dahulu oleh greader, bagi memastikan buah yang dihantar ke kilang adalah yang benar- benar telah masak dan sesuai untuk dibuat perahan.


    PENSTERILAN
    BTS diletakkan ke dalam bekas/ gerabak logam sebelum dimasukkan ke dalam alat pensterilan. Proses ini dilakukan untuk meneutralkan enzim dan melembutkan buah supaya senang buah sawit lerai dari tandan sawit. Pennsterilan juga dapat membunuh mikroorganisma.


    BTS yang dikeluarkan dari mesin.


    PENANGGALAN
    BTS dimasukkan ke dalam mesin pemisah. Buah sawit akan terpisah dari tandannya. Btb yg telah dipanaskan akan menjadi lembut dan senang untuk dileraikan dar tandan sawit. 

    PENCERNAAN/ PENGHANCUAN
    Buah kelapa sawit akan dihancurkan dan dicernakan oleh mesin pencernaan yang mempunyai bilah tajam yang berputar. Tindakan bilah yang berputar ini akan memisahkan bahagian sabut dengan tempurung dari isirung.


    PROSES PENAPISAN MINYAK KELAPA SAWIT

    Buah akan dipanaskan dan eksokarpa (kulit) akan dihancurkan dalam mesin penghancuran. Mesokorpa akan dipisahkan daripada endokarpa dan isirung.

    PEMERAHAN
    Mesokarpa akan diperah untuk mengeluarkan minyak sawit mentah dalam mesin pengekstrakan. Isirung diasingkan daripada endokarpa sebelum minyak isirung mentah diekstrak.



    PENJERNIHAN & PENULENAN
    Bahan pepejal terampai dan kekeruhan akan dibuang semasa proses penjernihan. Minyak kelapa sawit mentah yang mengandungi air, bahan serat dan bahan sampingan perlu dituras dan dirawat terlebih dahulu dengan menggunakn asid fosforik untuk menghilankan kotoran. Steam kemudian dialirkan melalui minyak untuk menyingkirkan asid yang boleh minyak berasa masam. Minyak sawit dialirkan melalui karbon teraktif untuk menyingkirkan warna.


    PENAPISAN & PEMECAHAN

    Minyak sawit mentah ditapis dan membentuk minyak yang diluntur dan dinyah bau. Pengasingan memisahkan olein dan stearin.












































































    3 ulasan:

    1. Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
      mampir di website ternama I O N Q Q.ME
      paling diminati di Indonesia,
      di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
      ~bandar poker
      ~bandar-Q
      ~domino99
      ~poker
      ~bandar66
      ~sakong
      ~aduQ
      ~capsa susun
      ~perang baccarat (new game)
      segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile
      Whatshapp : +85515373217

      BalasPadam
    2. Assalamualaikum salam sejahtera warga group��
      �� Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye����

      1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

      2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺����

      3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

      4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


      5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

      Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

      Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .����

      ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
      Skg sudah sembuh dari kanser.
      ..........................................................................
      ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
      Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
      Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
      Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
      ………………………………………………………………………....
      ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
      Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
      ..........................................................................
      ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
      Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
      ..........................................................................
      ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
      ..........................................................................
      Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

      BalasPadam
    3. saya ingin berbagi dengan siapa pun di sini yang mencari pinjaman untuk bisnis atau pinjaman pribadi untuk menghubungi mr pedro di pedroloanss@gmail.com karena mr pedro dan perusahaan pinjamannya adalah semua yang saya percaya ketika datang ke solusi situasi keuangan jadi saya merekomendasikan ada yang mencari bantuan keuangan untuk menghubungi mr pedro dengan pinjaman 2 tingkat pengembalian tahunan, sekarang? Anda mengerti mengapa saya akan memilih pedro dengan perusahaan pinjamannya 100 keuangan asli.

      BalasPadam

    Bahan Pembelajaran dan Pemudah Caraan

    POLIMER SEMULAJADI